“Het is fijn dat verschillende klanten mij veel diversiteit bieden. Ik wil nieuwe problemen oplossen!”
“Ik ben al van mijn 8ste met computers bezig, dankzij mijn moeder. We speelde heel veel spelletjes samen en ik had al heel vroeg een eigen computer op mijn kamer.”
Michael
Op een gegeven moment ging ik thuis netwerkjes bouwen. Dus een opleiding in de IT lag voor de hand. Het is mijn werk, maar ook mijn grootste hobby. Het is mooi dat ik daar mijn werk van kon maken en daar steeds nieuwe dingen in kan ontdekken.
Manusje van alles bij Deltafiber
Inmiddels ben ik al 16 jaar actief voor Vaerder. Begonnen als werkplekbeheerder, helpdeskmedewerker tot aan systeembeheerder, Microsoft 365 integrator, architect, manager en eigenlijk alles wat daartussen zit. Een manusje van alles. Ik zit niet op één onderdeel vast maar ik kan van alles en doe van alles. Vanuit Vaerder heb ik veel voor ziekenhuizen gewerkt, en bij grote verzekeraars. Mijn grootste prestatie is nu eigenlijk de afgelopen vijf jaar bij Deltafiber Nederland, waar ik binnenkwam als Office 365 beheerder en waar ik de afgelopen vijf jaar de samenvoeging van Caiway met Delta telecom heb gedaan. Dat betekent een volledig nieuwe MS365 omgeving opzetten en deze samen met andere teams en collega’s inrichten. Na de inrichting is de omgeving overgedragen aan het beheerteam en heb ik me bezig gehouden met het verbeteren van de beveiliging van de M365 omgeving.
“Het is fijn dat verschillende klanten mij veel diversiteit bieden. Ik wil nieuwe problemen oplossen!”
Jong gebleven
Wat ik in mijn vrije tijd doe? Ik heb veel verschillende hobby’s. Ik game veel, verzamel Amerikaanse comics, hou van puzzelen, lezen… te veel om op te noemen eigenlijk. Verder bouw ik graag de wat grotere en moeilijkere legosets. Mijn vrouw zegt wel: “We hebben geen kinderen nodig, want ik heb Michael al.”
Voorbeeldfunctie in veiligheid
Ik hou erg van dingetjes uitvinden en puzzels oplossen. Die hobby kan ik de laatste tijd ook goed kwijt in mijn opdrachten bij Vaerder zelf, waar ik meehelp met het inrichten en optimaliseren van de interne IT-omgeving. Een jaar geleden kwamen we erachter dat onze eigen omgeving eigenlijk niet veilig genoeg was. Als detacheerder heb je daar toch een voorbeeldfunctie in, dus zijn we dat professioneler gaan aanpakken. Een speciaal beheerdersteam heeft de laatste driekwart jaar heel veel stappen gezet om meer controle te krijgen.
“Samen zorgen dat iedereen zijn sterkte punten kan inzetten om de omgeving zo goed en zo veilig mogelijk te krijgen.”
Sterke punten
Dan ontdek je ook dat je collega’s hebt die in hun specialiteit veel beter zijn dan ik, dus ben je vooral bezig met samenwerken en zorgen dat iedereen zijn sterkte punten kan inzetten om de omgeving zo goed en zo veilig mogelijk te krijgen. Dit verwachten de klanten ook van ons. Zo hebben ook enkele opdrachtgevers ons gevraagd uit te zoeken of we voldoen aan de Europese wetgeving op het gebied van veiligheid en privacy. Toen we dat formulier de eerste keer invulden, was de score behoorlijk laag. Dus zijn we met zijn allen begonnen om dat cijfer omhoog te krikken. Zo weten onze opdrachtgevers nu ook dat ze veilig mensen bij ons kunnen afnemen.
Nooit fail-proof
Overigens zijn mensen die gedetacheerd worden vaak veel beter op de hoogte van de veiligheidsregels dan vaste medewerkers. Iemand die in dienst is, doet misschien een keer per jaar een veiligheidstraining. Ik doe ze bij elke nieuwe opdracht, dus ik denk dat ik er de afgelopen tien jaar wel tachtig gedaan heb! Wij zullen minder makkelijk zomaar op een linkje klikken. Al moet ik eerlijk zeggen dat het nooit 100% fail-proof is, want ik ben ook wel eens in een phishing-poging getrapt.
Bellen bij problemen
Wat ik fijn vind aan Vaerder. Ik zag het woord al langskomen in de andere interviews: familie. Ik durf wel te zeggen dat ik samen met een deel van de kantoormensen het hart van die familie ben. Zo is het mijn schuld dat we elke vrijdagmiddag een borrel hebben in een Rotterdamse kroeg. Daar probeer ik ook voor zoveel mogelijk collega’s een plek open te houden dat ze met me kunnen praten. Over het werk of persoonlijk, dat maakt niet uit. Het hoort bij het familiegevoel dat we elkaar gewoon bellen bij problemen of issues.
Drama voorkomen
En nee, niet alleen technische problemen. Natuurlijk, minder ervaren collega’s die helpdesk of werkplekbeheer doen hebben vaak heel concrete vragen. Maar bij de meer senior collega’s spelen ook menselijke dingen, zoals werken met een manager die zijn autoriteit doordrukt maar wel verkeerde beslissingen neemt. Je kunt met dat soort problemen niet altijd bij de opdrachtgever terecht. Maar wel bij mij, tijdens de borrel. En zelfs als je dan geen kant-en-klare oplossing krijgt, kun je in ieder geval even lekker je ei kwijt. Dat lucht op, waardoor je drama bij de klant kunt voorkomen.
“Het is mijn schuld dat we elke vrijdagmiddag een borrel hebben in een Rotterdamse kroeg.”
Meldt je aan voor een persoonlijk gesprek