Verrassend: in sommige regio’s met een lage bevolkingsdichtheid hebben de bewoners al jarenlang supersnel internet via glasvezel. Dit is het gevolg van het commercieel beleid van glasvezelbedrijven als DELTA Fiber. In plaats van binnen de grote steden de concurrentie aan te gaan met bedrijven als KPN en Ziggo hebben zij zich gericht op streken die de telecomreuzen links hebben laten liggen.
Zo kan het gebeuren dat je in het dorp Druten sneller internet hebt dan in hartje Utrecht. Hans de Groot was al in het prille begin betrokken bij het ‘verglazen’ van internetverbindingen. Hij weet daardoor veel van de geschiedenis van het glasvezelnet.
“Zo kan het gebeuren dat je in het dorp Druten sneller internet hebt dan in hartje Utrecht.”
Hoe kwam je in de glasvezels terecht?
“In 2014 ben ik gestart bij Caiway, een internet provider in het Westland. Caiway was net een paar jaar daarvoor begonnen met het ‘verglazen’ van hun coax-netwerk. Eerst in gemeente Westland, later ook in omliggende gemeentes. Je moet bedenken dat in die tijd zo’n 800.000 huishoudens in buitengebieden nog geen toegang tot breedband internet hadden. En zo zijn we rond 2017 gestart om ons te focussen op deze rural areas.”
Hoe benader je die klanten?
“Dat ging heel kleinschalig, vaak in samenwerking met lokale organisaties. We organiseerden kennismakingsavonden om de vraag te bundelen, en zodra we dan een bepaald percentage deelnemers hadden, gingen we die razendsnel aansluiten. Tussen campagne voeren en start van de aanleg zat vaak maar een jaar. Zo trokken we hele landelijke gebieden in één keer naar de 21ste eeuw. Met veel sneller internet dan in de grote steden! Overigens passen we deze strategie bij DELTA Fiber nog steeds toe.”
“We trokken landelijke gebieden in één keer naar de 21ste eeuw. Met veel sneller internet dan in de grote steden!”
Is Caiway DELTA Fiber geworden dan?
“Caiway is in 2018 verkocht aan de Zweedse investeringsmaatschappij EQT. Die hadden net daarvoor ook Delta Energie en Zeelandnet overgenomen en samengevoegd tot DELTA Fiber. Samen betrokken we een nieuw hoofdkantoor in Schiedam en al in 2018 konden we onze diensten onder het Delta-merk ook buiten Zeeland op het glasvezelnetwerk leveren. We leveren nu twee merken, Delta en Caiway.
In eerste instantie richten we ons nog steeds op de rural areas, maar al doende nadert ons netwerk steeds meer de stedelijke gebieden. Daar zit nog veel potentieel, want vaak zijn woning buiten de bebouwde kom – zelfs in de Randstad – nog niet voorzien van breedband internet. Dus als je huis net buiten de stadsgrens staat, heb je pech. Die randgebieden proberen wij nu ook in ons netwerk te betrekken.”
Wat is jouw rol precies?
“Ik ben verantwoordelijk voor de IT, dit omvat onder andere de Business Support Systems. Dit is alle IT die de klanten ondersteunt bij het gebruik van onze diensten. Zoals de websites waar klanten kunnen bestellen of ondersteuning kunnen krijgen. De ‘mijn’-omgevingen om het abonnement te beheren, en waar je ook de extra zenders zoals voor de Formule 1 aan kunt zetten. Plus de abonnementenregistratie en facturatie. Klanten ontvangen via deze systemen hun apparatuur zoals het modem en de TV-box en de systemen zorgen ook voor de juiste zenderpakketten, internetsnelheid enzovoort. Daarnaast hebben we ook ‘IT support’, dit omvat IT voor onze eigen organisatie, zoals Human Resources, de financiële systemen, werkplekken, telefonie, de klantcontactcenters en de complete kantooromgeving.”
“Natuurlijk werken we graag met een vaste kern. Maar voor projectmatige klussen is tijdelijke expertise soms handiger.”
Dat is tamelijk breed
“Ja, en daar komt ook nog de logistiek bij. We zijn het hele jaar door tegelijkertijd op 15 à 20 plekken in Nederland bezig met nieuwe netwerken aanleggen. Zodra de aannemer de huisaansluitingen maakt, willen die klanten liever gisteren dan vandaag online en TV kijken. Dus parallel aan de aansluiting moeten wij ze ook de bijbehorende hardware leveren, zoals routers en boxen. Zo hebben we alleen al in 2020 ruim 100.000 pakketten verstuurd! Dat is een complex, maar geolied proces.”
Heeft Vaerder bij dit alles een rol gespeeld?
“Niet bij alles, maar ze hebben zeker bijgedragen tot ons succes. Toen wij halverwege 2018 ons pand in Schiedam zouden betrekken was ‘onze’ toren nog niet klaar. We werden daarom tijdelijk gehuisvest in de toren ernaast, waar toevallig ook Vaerder zat. Ik zocht specialisten om onze interne automatisering voor elkaar te krijgen, dus samenwerking met Vaerder lag voor de hand. We hebben meteen een sterk team van Vaerder binnen gehaald. De relatie was vanaf het begin goed, en dat is altijd zo gebleven. Als het gaat om ondersteuning met Microsoft Azure, het Office 365 landschap, Active Directory, Sharepoint, het veilig ontsluiten van Microsoft, dan kom ik altijd bij Vaerder uit. Er lopen hier nu continu mensen van Vaerder rond, zoals Michael Smit, de ‘hardrocker’ van de Vaerder site. Die is al twee jaar een vaste waarde bij het volwassen maken van het automatiseringslandschap. Als Michael zich ermee bemoeit, dan komt het goed.”
“Ze weten gewoon wat wij nodig hebben.
En niet alleen inhoudelijk, ook qua cultuur.”
Wat is het voordeel van Vaerder?
“Zij weten gewoon wat wij nodig hebben. En niet alleen inhoudelijk, ook qua cultuur. Vaerder weet dat je bij ons vaak meteen in het diepe gegooid wordt. We geven mensen veel ruimte, doen van alles tegelijk, met een volle projectenagenda. Enerzijds heb ik mensen rondlopen die specialistische kennis leveren, maar anderzijds is er ook een team dat de integratie van werkplekken verzorgt. Samen hebben we al zo’n 1.000 collega’s naar hun nieuwe werkplek geholpen. Ik schakel altijd met Hanne, dan weet ik dat het goed komt. Als ik een vraag bij hem neerleg, kunnen we binnen een paar dagen al mensen laten starten. Ik probeer het wel eens met een ander bedrijf, maar dan ben je vaak twee weken bezig om de vraag te formuleren, een briefing te geven, alles nog eens uit te leggen. Voordat die dan eindelijk met een antwoord komen heb ik al een week iemand van Vaerder volop aan het werk.”
Kun je niet beter mensen in dienst nemen?
“Natuurlijk is het handig om een vaste kern in dienst te hebben, en we zijn ook onlangs begonnen met een campagne om 100 mensen te werven. Desalniettemin hebben we nog steeds zoveel specialistisch werk en projecten dat ik niet zonder Vaerder kan. Bovendien, voor projectmatige klussen kan het handiger zijn tijdelijke expertise in te zetten. Zo hebben we laatst weer een kleiner bedrijf overgenomen, een voormalige stichting die de kabel- en glasvezelnetwerk in en rond het gebied van Gouda beheert. Het team van Vaerder helpt ons die medewerkers te integreren in onze IT-organisatie.”
Zo blijf je lekker bezig
“Ik had het er van de week nog met onze Technology Officer over. Bij DELTA Fiber is het ‘never a dull moment’. Je knippert met je ogen en er gebeurt weer wat. Ons moederbedrijf EQT heeft recent een joint venture gesloten met het Belgische Proximus om heel Vlaanderen van glasvezel te voorzien. Dat zijn miljoenen huishoudens. En tegelijk zijn we ook een internetbedrijf, dus je moet heel scherp blijven op security. Vorig jaar kregen we nog een DDos aanval te verduren. Daar hebben we het netwerk beter tegen moeten wapenen. Kortom, binnen DELTA Fiber heerst een enorme dynamiek. Om onze doelstellingen te blijven halen is de ondersteuning van Vaerder onmisbaar.”